6.깨달음의 땅 보드가야
깨달음의 땅, 보드가야는 불교성지순례하면 이곳이 제일먼저 떠오를 정도로 4대성지중에서도 가장 많은 사람들이 찾는 곳이다. 이곳은 지구의 배꼽(pathavinabhi)이라 불리우는 곳으로 보리수가 서있는 장소 말고는 붓다의 깨달음을 지탱해줄 땅이 없다고 한다. 이곳은 지구가 생길 때 가장 먼저 생겼고 지구가 사라질 때 가장 늦게 무너지며 이제까지 모든 부처님들은 이곳에서 깨달음을 얻었고 얻을 것이라고도 한다. 보드가야는 우루웰라라는 이름이었지만 부처님의 깨달음이후로 삼보디, 마하보디, 와즈라사나등의 이름으로 불리다가 최근에는 보드가야라고 불려지기 시작했다. 이렇게 중요한 장소이기에 세계 각국에서 밀려드는 순례객으로 마하보디대탑은 언제나 분주하다. 대탑주위를 떠나지 않고 하루종일 좌선하거나 행선, 기도하려는 사람들이 끊이지 않는다. 릭샤를 타고 보드가야에 처음 들어설 때 느꼈던 평안한 기운을 잊지 못한다. 저녁노을이 지는 보리수근처에 앉아 느꼈던 편안하고 충만한 느낌도 잊혀지지 않는다. 보드가야는 고향에 온 듯한 그런 곳이다.
대탑안에 모셔진 불상의 오른손이 땅을 가르키고 있는 항마촉지인은 마라와의 대결에서 승리하는 극적인 순간을 보여준다. 깨달음을 얻는 그날, 마라는 싯타르타앞에 나타나 ‘여기는 그대가 있을 자리가 아니다’라고 말하며 훼방했다. 싯타르타는 수많은 생동안 내가 보시바라밀을 닦은 것은 차치하고라도 웨산따라 왕자때에 내가 7백회에 걸쳐 보시한 공덕을 대지가 증명할 것이라고 말하며 대지를 향해 손을 내밀자 대지는 “그것이라면 제가 할 수 있습니다”라고 소리쳤다. 천둥같은 소리에 마라의 군대는 혼비백산 달아났다. 붓다와 마라의 대결의 내용이 ‘공덕의 크기’였다는 것은 순례자에게 많은 생각을 하게한다. 부처님은 고행을 포기한 타락자라고 비난하는 오비구에게도 “내가 예전에 이렇게 말하는 것을 들은적이 있는가?”라고 물으며 그들의 마음을 돌려놓았다. 마라를 물리친 것은 진실되게 쌓아온 ‘공덕의 힘’이었으며 오비구의 마음을 되돌린 그 한마디도 ‘진실의 힘’이었다. 한순간의 뛰어난 지혜나 재치로 장애를 극복하고 마라를 설득한 것이 아니라 싯타르타의 인생 전부를 걸었다. 싯타르타는 성도과정을 통해서 순간순간 진실하지 않으면 얻을 수 없고, 자신을 속이면 도달할 수 없는 자리가 붓다라는 것을 온몸으로 보여주고 있다.

무찰린다 연못(실제 무찰린다 연못은 남쪽으로 2km 떨어진 곳에 있다)
마라를 물리친 그날밤 싯타르타는 순차적으로 연기의 순관역관을 통해 완전한 깨달음에 이른다. 연기의 순관은 고의 발생을 설명하는 사성제의 고집성제와 같고 연기의 역관은 고의 소멸을 설명하는 멸도성제와 표현만 다를뿐 같은 내용이다. 그런데 후대에 붓다가 깨달음의 내용인 연기를 순관역관하는 모습을 조각으로 보여주기는 어려웠을 것이다. 연기의 순관 역관은 싯타르타의 머릿속에서 일어나는 일이었기에. 그래서 깨닫기전 오른손으로 땅을 가리키는 극적인 순간, 항마촉지인의 모습이 보드가야를 상징하고 깨달음을 상징하는 불상이 된 것이다. 사르나트에서 오비구에게 설법하는 설법인이 녹야원을 대표하는 불상이 된 것처럼. 한편 엄밀히 말하자면 항마촉지인의 순간에는 깨닫기전이었으므로 싯타르타는 붓다가 아니었다. 항마촉지인의 불상중에 보관을 쓰거나 목걸이를 한 불상이 발견되는 이유다.
조각이나 벽화를 보면 이렇게 부처님의 생애에서 극적인 순간을 잡아서 조각을 하여 가르침을 널리 알리려한 경우가 많다. 라자가하에서 붓다와 관련된 수많은 사건이 있었음에도 불구하고 술에 취한 날라기리 코끼리를 마주보고 손을 들어 조복시키는 장면을 조각했고, 원숭이에게 꿀공양을 받는 모습은 웨샬리를 대표하게 되었다. 천불화현하는 조각상이 사왓띠를 대표하게 되고, 하늘에서 내려오는 계단은 상카샤를 그리고 누워계신 열반상이 꾸시나가라를 대표하게 된 것이다. 조각으로 표현하기 좋은 극적인 사건을 선호하다보니 신통력과 관련된 부분이 조각상의 많은 부분을 차지하게 되었다. 항마촉지인(降魔觸地印) 조각에 나타난 35세의 붓다에게는 자신감과 용맹함이 느껴진다. 마라와 대결하는 35세의 젊은 붓다의 당당함, 용맹함은 보드가야를 다른 성지와는 다르게 활발하고 생동감 있는 장소로 만들고 있다.

보드가야 대탑
부처님이 깨달음을 얻으시고 49일동안 이 나무 저 나무를 나무를 옮겨다니며 깨달음을 즐기셨다. 마하왁가에는 1주째는 보리수 2주째는 아짜빨라니그로다 3주째는 무짤린다나무 4주째는 라자야따나나무 마지막 5주째는 아자빨라니그로다 나무로 옮겼을 때 범천의 권청을 받았다고 설명한다. 그러나 자타카의 서론인 니다나까타에서는 1주째는 보리수 2주째는 보리수의 고마음에 눈을 깜박이지 않고 일주일동안 보리수를 쳐다보았다는 아니미사로차나영지(靈地) 3주째는 보리수와 영지(靈地)사이의 경행처 4주째는 천인들이 만들었다는 보석집 라트나가라 5주째는 아자빨라니그로다 6주째는 무짤린다연못 마지막 7주째는 라자야따나 나무아래서 깨달음의 기쁨을 즐기셨다고 한다. 현재 보드가야 마하보디대탑의 안내판은 이것을 근거로 안내판을 만들어 놓았다. 주석서나 니다나까타(Nidanakatha)의 설명중에서 특이한 것은 마라의 세딸들이 나타난 곳이 5주째 깨달음의 기쁨을 즐기던 아자빨라나무라는 것이다. 칠년동안 경(S4:24)에서 마라는 싯타르타가 출가한 이후로 7년간 따라다녔으나 헛점을 발견할 수 없었고 자신의 노력이 실패로 끝나버린 것에 실망한 나머지 옆구리에 차고있던 비파를 떨어뜨리고 떠난다. 곧이어 마라의 딸들경(S4:25)에서는 아버지를 대신해 마라의 딸들이 부처님을 유혹하는 모습이 설해진다. 마라의 딸들은 ‘아라한이며 세상의 선서인 부처는 애욕으로 꼬드겨서 잡아들이지 못한다. 그는 마라의 영역을 넘어섰구나.’라는 아버지의 한탄을 듣고 자신들이 아버지를 대신하여 부처님을 유혹하기 위해 갖가지 교태를 부리며 다가간다. 그러나 어떠한 유혹으로도 부처님의 마음을 움직이게 할 수 없자 ‘참으로 우리가 탐욕을 여의지 못한 사문이나 바라문에게 이런 방식으로 접근하면 그의 심장이 터지거나 입으로 뜨거운 피를 흘리거나 미치거나 할텐데 저 사문은 그렇지 않구나’라고 탄식하며 물러갔다.
기존에 우리가 알고 있는 부처님의 깨달음은 마라왕과 마라의 세딸들의 유혹을 다 물리치고 나서라는 사실과 일치하지 않아 당황스럽다. 깨달음을 얻고나서 5주가 지났는데 그때서 마라의 세딸이 다시 붓다를 유혹했다는 것은 어떻게 이해 해야할까?
보드가야대탑에서 인도스님들의 한가한 시간
6. Bodhgaya
Bodhgaya, the land of enlightenment, is the most visited place among the four major sacred sites, so much so that it is the first place that comes to mind when making a Buddhist pilgrimage. Mahabodhi Tower is always busy with pilgrims from all over the world. You can see people sitting, meditating, chanting sutras, doing five-pointed meditation, and praying all day without leaving the area around the pagoda. Especially in the winter when the heat subsides, Tibetans who have lost their country gather here and Bodh Gaya is covered with red gasa. The sight of Tibetan monks fighting with all their might is solemn. I can't forget the peaceful feeling I felt when I arrived at Gaya Station, took a rickshaw and entered Bodh Gaya for the first time. When I sit near the Bodhi tree and watch the sunset, I feel full of joy. Here at Bodhgaya, you can indirectly experience what the Buddha's land is like. Bodhgaya is a place that makes you feel like you have come home after a long trip. This place is called the navel (nabhi) of the earth (pathavi). It is said that other than the place where the Bodhi tree stands, there is no land that can support the Buddha's enlightenment, and all Buddhas have achieved and will attain enlightenment in this place. Description of bodhirukka in DPPN
During the 500 years after immortality, no Buddha statue was created, but instead, a Bodhi tree, footprints, Dharma Wheel, and Diamond Seat were created to symbolize Buddha. Among them, the Bodhi tree most widely symbolized Buddha, and the person who loved the Bodhi tree the most was King Asoka. King Asoka's love for the Bodhi tree was so excessive that the queen (Tissarakkhā) became jealous and killed the Bodhi tree. The Bodhi tree, revived by King Asoka's sincerity, was planted by Ananda at the Gyeongjeongsa Temple in Savatseong and brought to Sri Lanka by Mahinda and Sanghamita. Asoka built a stupa for worship next to the Bodhi tree and a wall to protect it. The wall members created at this time are currently on display at the Bodh Gaya Museum and the Indian Museum in Kolkata. I recommend a visit to the Bodhgaya Museum as the entrance fee is cheap (10 rupees) and you can see the absence of the oldest Stupa wall and Buddhist statues from the 8th to 10th centuries. These Buddha statues are unique, perhaps due to the influence of esoteric Buddhism, and are wearing hats and necklaces. Bodhgaya was called Uuruvela, but after the Buddha's enlightenment, it has been called Sambodhi, Mahabodhi, Vajrasana, and bodhgaya.
Hangma Chokjiin, the right hand of the Buddha statue enshrined in the pagoda pointing to the ground, shows the dramatic moment of victory in the battle with Mara. Mara appears to Siddhartha, who is sitting under the Bodhi tree, ready to die, and says, ‘This is not your place.’ Siddhartha says that even if he does not say that I have cultivated the paramita of almsgiving in countless lives, the earth will prove the merits I have truly given as King of Vesanthara. In fact, it is difficult to see the sight of the king donating all his wealth and even giving away his queen and children in Vesantara Jataka without crying. When Siddhartha stretched out his hand toward the earth, the earth shook and shook violently. Mara's army fled in panic at the sound of the earth shaking like thunder. The fact that the content of the confrontation between Buddha and Mara was ‘the size of merit’ gives pilgrims a lot to think about. The Buddha changed their minds by asking Obigu, who had accused him of being a corrupt person for giving up asceticism, “Have you ever heard me say this before?” What defeated Mara was ‘the power of sincerely accumulated merit’, and the one word that restored Obigu’s heart was also ‘the power of truth’. Rather than overcoming obstacles and persuading Mara with a moment of outstanding wisdom or wit, the power of truth that he lived his entire life for was the driving force behind his enlightenment. Through the process of becoming a saint, Siddhartha shows with his whole body that Buddha is a position that cannot be achieved unless one is sincere and that one cannot reach if one deceives oneself.
On the night of defeating Mara, Siddhartha reaches complete enlightenment through sequential meditations on dependent origination. The pure view of Dependent Origination is the same as the stubbornness of the Four Noble Truths that explains the occurrence of pain, and the Translation of Dependent Origination is only different in expression from the Noble Truth of Destruction that explains the cessation of pain. However, when Buddha, who realized the 12 dependent origins, preached to Obigu, he preached on the Four Noble Truths. This indicates that although the Twelve Dependents and the Four Noble Truths are the same in terms of content, the Four Noble Truths are more systematic and effective in helping ordinary people understand Buddhism. However, in later generations, it would have been difficult to show through sculpture the Buddha observing and interpreting dependent origination, the content of enlightenment. Since the interpretation of the smoke was something that happened in the Buddha's head, the sculptor had no choice but to capture the Buddha's visible appearance. At the dramatic moment before he realized it, pointing to the ground with his right hand, the figure of Hangmachokjiin (降魔觸地印) was carved to symbolize enlightenment and at the same time symbolize Bodh Gaya.
In this way, when looking at sculptures and murals, there are many cases where dramatic moments in the life of Buddha are captured to represent sacred places. The seal of the sermon to Obigu becomes a Buddha statue representing Deokyawon (鹿野園), the site of the first sermon, the statue of Nirvana on which the Buddha lies symbolizes Kushinagar, and Lady Maya symbolizes Musu (無野園). The scene of someone holding a tree branch symbolizes Lumbini. The scene where he faces the drunken Nalagiri elephant and raises his hand to bow to it symbolizes Rajagaha (kings nature), and the scene where he receives honey offering from a monkey represents Weshali (Vesali). The statue of the Thousand Buddhas and the Buddha symbolizes Savatthi (the four satellites), and the stairs coming down from the sky symbolize Sankhasha. Those who hold the view that the Buddha's magical powers were glorified by later generations or who seek only traces of the human Buddha may have aversion to these statues that focus on magical powers. However, the depiction of Buddha's sacred site with a focus on stories about magical powers was the result of sculptors capturing scenes that were easy to carve. When trying to express what kind of place this is in an easy-to-understand way, it was necessary to express moments or events that were easy to sculpt. Guides who guide Buddhists or Buddhists who pilgrim without a guide will have to take this into account when explaining each sacred site. Otherwise, we may unintentionally emphasize only the Buddha's magical powers, and introduce the Buddha's teachings relatively neglected. Buddha said that teaching is the true magical power.
After Buddha attained enlightenment, he enjoyed enlightenment by moving from tree to tree for 49 days. Mahawakga explains that when he moved to the Bodhi tree for the first week, the Ajjapalanigroda tree for the second week, the Mujalinda tree for the third week, the Rajayatana tree for the fourth week, and the Ajapalanigroda tree for the last fifth week, he received the recommendation of Brahma. However, in the introduction to the Jataka, for the first week, he enjoyed the joy of enlightenment under the Bodhi tree, and for the second week, he looked at the Bodhi tree for a week without blinking his eyes at the Bodhi tree's gratitude. (Animisarochana) For the third week, he enjoyed the joy of enlightenment under the Bodhi tree. He walked around the Bodhi tree, and for the fourth week, he stayed in a house of jewels (Ratnagara) said to have been made by heavenly beings, emitting five colors of light. On the fifth week, he received the invitation of Brahma under the Ajapalanigroda tree. For the 6th week, he was protected by the Dragon King at Muzalinda Pond, and for the final 7th week, he received two offerings under the Rajayatana tree. The current information board at Bodh Gaya Mahabodhi Tower was created based on this information. What is unique among these explanations is that the place where Mara's three daughters appeared was the Ajapara tree, where they had been enjoying the joy of enlightenment for the fifth week. In Her Seven Years Sutra (S4:24), Mara follows Siddhartha for seven years after he became a monk, but she cannot find a loophole and, disappointed that her efforts have ended in failure, the rest of her stays at her side. He drops the lute he was holding and leaves. Soon after, in the Daughters of Mara sutra (S4:25), the daughters of Mara seduce the Buddha on behalf of her father. The daughters of Mara are ‘Arahats and the Buddha, the oath of the world, cannot be seduced by lust. Hearing her father's lament, 'He has crossed the realm of Mara,' they approach the Buddha with all kinds of coquettish tricks to tempt the Buddha on her father's behalf. However, when he could not move the Buddha's heart with any temptation, he said, 'If we approach a recluse or a brahmin who is not free from greed in this way, his heart will explode, hot blood will flow from his mouth, or he will go crazy. “It’s not like that,” he sighed and walked away. It is perplexing because it does not match what we know about Buddha's enlightenment after he defeated the temptations of King Mara and Mara's three daughters. The 35-year-old Buddha, wearing the Hangmachokjiin symbolizing Bodhgaya, exudes confidence and bravery. The confidence and bravery of the young Buddha in his confrontation with Mara make Bodhgaya an active and lively place, unlike other sacred sites.
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